Weywertz

Door op het hoogteprofiel te klikken kan je de grote kaart bekijken. Door op de coordinaten te klikken krijg je de exacte locatie van de startplaats. Bij downloads kan het gpx-bestand gedownload worden indien dit aanwezig is. Reageren op een wandeling kan via het formulier onderaan. Je kunt dit doen als gast of nadat je ingelogd hebt. Bij het invullen van het formulier kan je tevens een belevenisscore geven aan de hand van de sterren.

Sentier des Roches
Markering :
Afstand : 6,5 km
Start : Col de la Schlucht - 88230 Le Valtin
Coordinaten : 48.063936 , 7.022527

Zoals de naam van de wandeling reeds doet vermoeden, is de wandeling grotendeels over rotsachtige ondergrond. Stokken zijn eerder een last dan een voordeel gelet op de ondergrond en het technischer wandelen. Op zondag en in augustus kan het er erg druk zijn. Gezien we een hond bij hadden van maar 10 maanden, hebben we deze keer gekozen voor de kortere versie waarin wel alle spectaculaire delen aan bod komen, maar we de kilometers en hoogtemeters iets beperken. Tot voor kort stond aangegeven dat honden niet toegelaten werden, doch weinigen hielden hier rekening mee. In mei 2019 heb ik deze wandeling dus terug gedaan en het bord is niet meer te bespeuren (misschien te wijten aan de werken die bezig zijn?). Het is een wandeling die zeker doenbaar is met hond maar hou er rekening mee dat het zeer smalle paadjes zijn, regelmatig technisch en je van een steile trap moet afdalen. Kruisen of inhalen kan naargelang je hond dan wel een probleem vormen.

"Sentier des Roches is", voor zij die het aandurven, een must om te wandelen als je vertoeft in de Vogezen. Het is de wandeling in de Vogezen die fel doet denken aan het hooggebergte en biedt tal van prachtige uitzichten. Vergeet dus zeker niet te genieten van de omgeving onderweg! De wandeling is 100% onverhard, gaat veelal door bossen maar biedt, zoals eerder vermeld, ook tal van mooie uitzichten. Ze voelt wat technischer aan door de rotsige ondergrond waarbij je moet kijken hoe je je voeten zet, er zijn tevens verschillende gevaarlijkere stukken over smalle paadjes naast diepe afgronden doch op deze stukken zijn overal stangen in de rotsen gemaakt waar je je kunt aan vasthouden. Hierdoor valt het gevaar zo goed als weg. Mensen met hoogtevrees kunnen het wat moeilijker hebben.

We parkeren ons op de grote (vernieuwde) parking aan "Col de la Schlucht" en volgen even de rijbaan richting "Munster/Colmar". Aan de overzijde van het gebouw "Relais des Roches" (ongeveer een 200 meter van de parking), begint de eigenlijke wandeling. Er zijn bordjes die onze wandeling aanduiden (blauwe rechthoek). We dalen meteen een stukje en volgen het smalle pad. Al snel is de ondergrond bezaaid met rotsen die alle kanten uitsteken. Het pad gaat op en neer maar is vooral dalend. Regelmatig wandelen we naast steile afgronden waar toch enige voorzichtigheid nodig is. Onderweg komen we een picknicktafel tegen met een prachtig uitzicht over de Vogezen. Hier kunnen we even genieten van de rust (we waren heel alleen).

We hervatten onze wandeling en even later komen we aan een soort kleine tunnel waar we doorheen moeten. Aan het einde van deze tunnel moet je afdalen van een vrij steile metalen trap en daal je stevig verder op een erg smal en technisch pad. We nemen toch even een moment om achterom te kijken en vast te stellen wat een mooi en indrukwekkend stuk dit laatste wel niet was. Het 'moeilijkste' deel is hiermee achter de rug en we vervolgen onze wandeling tot "Krappenfels". Hier eindigt het rotsige "Alpen"gedeelte en is ook de splitsing waar wij geopteerd hebben voor de inkorting. Wij hebben zowel de volledige als de inkorting reeds gedaan en beide zijn aanraders. De inkorting gaat naar rechts en volgt de blauwe driehoek. Al hetgeen wat we tot hiertoe gedaald hebben, moeten we nu omhoog. Het is een vrij stevige klim maar zonder enige moeilijkheden. Eénmaal bijna boven (waar het steile klimmen gedaan is), gaat het pad linksaf door het bos. Hier en daar komen we kleine splitsingen tegen die naar rechts leiden maar die nemen we niet.

We volgen gewoon het pad dat ons nog een beetje naar links doet afbuigen om vervolgens tot een pracht van een uitzichtpunt te leiden, een zicht op de steile rotswanden van de indrukwekkende berg "Le Hohneck". In de vallei zie je een mooie boerderij waarlangs de grotere ronde gaat. We gaan verder en even later komen we op een groot (en drukker) pad terecht, de "GR5" (rode rechthoek). Hier gaan we naar rechts. Een 100-tal meter verder op dit pad zien we een splitsing. Rechts kan je naar de "Auberge Les Trois Fours" gaan. Ernaast is een refuge. Wij hebben geopteerd om dit niet te doen en meteen onze weg te vervolgen richting de parking. Dit is dus het linkse pad aan de splitsing. Van hieraf daalt het alleen nog maar tot aan de parking. De ondergrond is vaak bedekt met stenen maar niet vergelijkbaar met het eerste gedeelte en wandelt vrij vlot. Al snel komen we aan waar we begonnen zijn en kunnen we in "Brasserie de la Schlucht" onze innerlijke mens terug versterken.