Asselborn (GH Luxemburg)

Door op het hoogteprofiel te klikken kan je de grote kaart bekijken. Door op de coordinaten te klikken krijg je de exacte locatie van de startplaats. Bij downloads kan het gpx-bestand gedownload worden indien dit aanwezig is. Reageren op een wandeling kan via het formulier onderaan. Je kunt dit doen als gast of nadat je ingelogd hebt. Bij het invullen van het formulier kan je tevens een belevenisscore geven aan de hand van de sterren.

Helchteren - Hechtel
Markering :
Afstand : 18,3 km
Start : Kerkstraat 1, 3530 Helchteren
Coordinaten : 51.056189 , 5.384674
Bron : /

Aan de parking van de kerk steken we de baan over, wandelen even naar links en slaan dan rechts de Bosstraat in. Wanneer deze straat vijfhonderd meter verder naar links afbuigt aan een kapelletje, blijven we rechtdoor volgen. We passeren enkele voetbalvelden en komen terug op een asfaltweg. We lopen langs het Kasteel Ter Dolen en volgen de bocht naar rechts. Aan het kruispunt dat daarop volgt, slaan we linksaf de Eikelbosstraat in. Driehonderd meter verder slaan we links een wandelweg in tussen enkele woningen. We lopen even op een onverharde weg en komen 250 meter verder opnieuw op een asfaltweg die we aflopen tot op de T-kruising. We slaan rechtsaf de Heidestraat in. Op het einde van deze straat lopen we langs een vangrail door en slaan daarna rechtsaf op de Peersedijk. Vijfhonderd meter verder in de bocht volgen we rechtdoor een wandelpad en verlaten de weg. Aan de overzijde gekomen, slaan we linksaf. Net geen 150 meter verder verlaten we opnieuw de weg en slaan links een doorsteek in die ons brengt tot op de Molenheidestraat. Daar aangekomen slaan we rechtsaf.

Op het einde van de straat slaan we linksaf en lopen opnieuw in de Peersedijk. Een eerstvolgende straat slaan we rechtsaf. We stappen een vijfhonderdtal meter langs een groot veld en slaan dan links een veldweg in. Op een volgende kruising blijven we rechtdoor volgen en belanden zo op de GR wandelroute, gemarkeerd door het wit-rode teken. Deze markeringen zullen we nu een tijdje volgen. We lopen langs het heidegebied Heihuiskens, passeren en jachthut en slaan dan linksaf op een kruising. We lopen langs een bosrand, daarna lopen we kort door een bos. We gaan tot op het einde en slaan dan linksaf. Honderd meter verder slaan we rechts een veldweg in. Wanneer we terug op een asfaltweg zijn, slaan we linksaf en gaan tot aan het monument alwaar we rechts afslaan. We blijven de weg volgen en buigen af naar links, daarna naar rechts. Op het einde gekomen, slaan we linksaf in de Elsevaart. We volgen deze onverharde weg tot we aan de oude spoorweg komen. We lopen rechtdoor aan het bord van de gemeente Hechtel-Eksel en volgen niet langer de GR markeringen.

Driehonderd meter verder slaan we rechts, voor een afsluiting, een wandelpad in. Verderop lopen we door een poortje en houden rechts aan. Er volgt even later een 2de poortje en daarna lopen we over een bosweg. Wanneer we aan de kruising komen, slaan we linksaf en lopen onder hoogspanningslijn door. Weer zo'n 300 meter verder slaan we rechtsaf een smallere bosweg in. Deze volgen we een kilometer rechtdoor en slaan dan verplicht rechtsaf. Tweehonderd meter verder slaan we linksaf aan een kruising in het bos en gaan zo tot op de Heidebloemstraat. We slaan linksaf en steken via de brug de N74 over. Daarna steken we eveneens de N715 rechtdoor over en gaan een wandelpad in aan de overzijde. We komen nu aan een fit-o-meter, gelegen in een reeks van zandduinen. We volgen het pad eerst naar links, daarna naar rechts en blijven rechts aanhouden. Wanneer we richting het noorden lopen, gaan we nog zo'n 100 meter verder en slaan dan linksaf. We komen op de Hoefstraat en steken deze over.

Aan een eerste splitsing houden we rechts aan. We blijven ongeveer 200 meter rechtdoor volgen tot we opnieuw op een breder pad komen en slaan dan rechtsaf. Een honderdtal meter verder slaan we linksaf en gaan over een grote zandduin. We volgen de wirwar van wandelwegen in noordwestelijke richting en proberen hierbij steeds rechts aan te houden. Opnieuw komen we op een breder pad en slaan linksaf. Wanneer we kunnen, slaan we rechtsaf en volgen de verschillende wandelwegen in westelijke richting. Iets meer dan 400 meter verder komen we aan een grote gracht in het bos en blijven rechtdoor volgen. We gaan terug richting het noordwesten lopen en komen finaal aan een kleine kapel met zitbank. Hier slaan we de 2de weg rechtsaf en komen zo in de Comansweg. We slaan linksaf en lopen tot net voor het militair domein.

Wanneer we kiezen voor het rechtse pad lopen we langs het militair domein en komen 300 meter verder aan een kruising in het bos. We slaan rechtsaf. Weer 300 meter verder slaan we linksaf, net voor we op een asfaltweg komen. We blijven de verschillende bospaden in oostelijke richting volgen, eerst evenwijdig met de Teutenweg. Daarna even richting noorden evenwijdig met de Duinenweg en finaal moeten we het bos verlaten en komen zo in de Duinenweg terecht. We volgen de weg richting het oosten en slaan aan het eerste kruispunt links de Klein-Endstraat in. Daarna slaan we rechts de Kortestraat in. Deze lopen we af tot op het einde en slaan dan linksaf. Zeventig meter verder in de Dorpsstraat slaan we rechts een doorsteek in. Daarna slaan we linksaf en lopen we langs het ontmoetingscentrum door. We houden rechts aan en lopen langs de oude legertank door tot op de N73. Deze volgen we 200 meter en slaan dan rechts de Don Boscestraat in. We eindigen aan het gemeentehuis van Hechtel-Eksel.